Is zwemmen goed voor je? 10 redenen om te gaan zwemmen!

Je hoort veel mensen zeggen dat zwemmen goed voor je is. Hier is niets van gelogen, maar wat maakt zwemmen zo gezond?

Gezondheid

Vraag je jezelf af of zwemmen een goede sport is om aan je gezondheid te werken? Laat je in dit artikel overtuigen van de vele gezondheids- en andere voordelen van zwemmen. Lees verder en ontdek waarom zwemmen zo goed voor je is.

Bij Swimm weten we dat mensen graag willen weten of zwemmen ook goed voor hun billen is. Dat is het zeker! Lees verder en ontdek voor welke spiergroepen zwemmen nog meer goed is (dit zijn er een flink aantal!). Op naar dat mooie en fitte zwemmerslichaam!

Is zwemmen goed voor je - header

Is zwemmen goed voor je?

Ja, zwemmen is goed voor je gezondheid, omdat het helpt bij gewichtsverlies, je conditie verbetert, diverse spiergroepen traint, je rug ontlast, je brein stimuleert, het risico op hart- en vaatziekten verlaagt, geschikt is voor revalidatie, stress vermindert, de slaap verbetert, en bovendien leuk is om te doen.

10 redenen waarom zwemmen goed voor je is

Je hoort veel mensen zeggen dat zwemmen goed voor je is. Hier is niets van gelogen, maar wat maakt zwemmen zo gezond? Je wil natuurlijk onderbouwing horen die deze bewering ondersteunt.

Hieronder tien redenen die je overtuigen om te gaan zwemmen:

Reden 1: Door zwemmen val je af

Wil je gaan afvallen? Je bent lang niet de enige met deze wens. Volgens het CBS kampt rond de 50 procent van de volwassen Nederlanders met overgewicht. De hoogste tijd om flink te gaan bewegen dus.

Om af te vallen zal je calorieën moeten gaan verbranden (of minder calorieën gaan eten natuurlijk). Wil je veel calorieën per uur verbranden? Dan is zwemmen dé perfecte sport voor je.

Val je af van zwemmen? 

Ja je valt af door zwemmen. Zwemmen kun je namelijk op een lage intensiteit lang volhouden. Dit is van belang omdat je pas vanaf 20 minuten lichaamsbeweging begint met vet verbranden.

Door rustig te zwemmen verbrand je gemiddeld zo’n 500 kcal per uur.

Hoeveel kcal je precies verbrandt, hangt af van je lichaamsgewicht en de intensiteit van je training. Wel is het dus belangrijk dat je de activiteit ten minste langer dan 20 minuten moet kunnen volhouden.

Wil je het aantal kcal per uur dat je verbrandt zien voor andere sporten? Klik op de link, vul de calculator in en ontdek het: Calculator kcal verbranding.

Reden 2: Zwemmen is goed voor je conditie

Zwemmen is een sport waarbij je vooral je conditie traint. Net als hardlopen/wandelen en fietsen is zwemmen een cardiosport. Al train je je spieren ook flink tijdens het zwemmen, hierover lees je straks meer.

Maar hoe komt het dat je je conditie opbouwt door te gaan zwemmen? Dit komt doordat je beetje bij beetje je longcapaciteit vergoot. Je zal merken dat je iedere training net wat extra conditie opbouwt. Daag jezelf uit en probeer iedere training net dat beetje extra te geven.

Een van de intensiefste conditietrainingen doe je in een tegenstroom bad. Een groot zwembad is niet eens meer nodig, een zogenaamde plunge pool (met tegenstroom) volstaat ook.

Ben je benieuwd naar hoe een zwemtraining eruit ziet in een tegenstroom zwembad? Ontdek het in onderstaande video:

Reden 3: Zwemmen is goed voor je spieren

Zwemmen is goed voor je hele lichaam. Maar zwemmen heeft ook een aantal specifieke effecten op je lichaam.

Zwemmen is bijvoorbeeld een goede sport om je billen, buik, schouders en armen mee te trainen.
Je hoeft niet te gaan fitnessen om een mooi gespierd lijf te krijgen. Is het je al opgevallen hoe het lichaam van een professionele zwemmer eruit ziet?

Je gebruikt bij zwemmen hele andere spieren dan dat je gewend bent.
Bereid je vast voor op flinke spierpijn!

Lees onze blog over zwemmen VS fitness en bepaal welke sport bij jou past.

Reden 4: Zwemmen is goed voor je rug

Zwemmen is goed voor je rug omdat je rug bij zwemmen minder belast wordt dan bij veel andere sporten.

Hardloop je wel eens? Dan weet je wat voor klappen je op je rug krijgt. Of denk eens aan de houding tijdens het golfen of hockeyen. Allemaal niet ideaal voor je rug.

Vooral de rugslag (What’s in the name) is erg geschikt om je rug mee te trainen. Daarnaast zorgt warm water voor een goede doorbloeding, dit vermindert de eventuele pijn in je rug. Zelfs mensen met een hernia kunnen zonder pijn zwemmen.

Dit zijn de redenen waarom zwemmen goed voor je rug is:

  • Lage impact: Zwemmen belast de rug minder dan veel andere sporten.
  • Rugslag: De rugslag versterkt specifiek de rugspieren.
  • Warm water en doorbloeding: Zwemmen in warm water bevordert een goede doorbloeding en ontspant rugspieren.
  • Revalidatie: Zwemmen is geschikt voor herstel na blessures, inclusief rugproblemen.
  • Stressverlichting: Zwemmen vermindert stress, wat kan helpen bij het verminderen van rugpijn en spanning.
Is zwemmen goed voor je - zwemmen is goed voor je rug

Reden 5: Zwemmen is goed voor je brein

Zwemmen is goed voor je brein, maar waarom is het zo belangrijk om je brein te stimuleren door te sporten?

Volgens hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder bestaat het brein uit witte en grijze stof. De lichamen van je hersencellen vormen de grijze stof. De witte stof verbindt de cellen met elkaar.
Belangrijk dus om deze stof aan te maken!

De witte stof, die je aanmaakt door te zwemmen, zorgt er namelijk voor dat je:

- flexibel denkt;
- problemen oplost;
- initiatief neemt;
- én gemotiveerd bent.

De grote boodschap van Scherder luidt: 'Beweeg voor je witte stof, de verbindingen en je afweersysteem. 'Het is niet altijd even makkelijk om jezelf op gang te krijgen, maar zeker in deze tijd is het belangrijk dat je moeite blijft doen.’

Reden 6: Zwemmen verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Volgens de Hart Stichting ‘doet bewegen wonderen’. Hier zijn we het zeker mee eens. Iedere vorm van bewegen is goed voor het verlagen van je bloeddruk en cholesterolniveau en daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Zwemmen dus ook zeer zeker!

Zwemmen is een zogeheten aerobe manier van trainen. Met dit soort trainingen versterk je je hart.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen verlaagt het risico op hart en vaatziekten (1)

Reden 7: Zwemmen is ook geschikt voor je wanneer je een blessure hebt

Zwemmen is een zogenaamde low-impact sport. Ben je herstellende van een vervelende blessure? Dan kun je de meeste sporten niet meer doen. Maar niet getreurd, je kunt wel gaan zwemmen.

Voor mensen die revalideren is zwemmen de perfecte sport. De kans op blessures is veel minder groot vergeleken met veel andere sporten (Al is de kans bij schaken en dammen ook niet zo groot.)

Reden 8: Zwemmen werkt stress-verlagend

Water verlaagt je stress. Je ontspant er je spieren in en het water geeft je een fijn gevoel.
Daarnaast maak je endorfine, dopamine en serotonine aan tijdens het zwemmen. Deze stofjes zorgen ervoor dat je minder gestrest bent en dat je jezelf beter voelt. Wie wil dat nu niet?!

Leuk weetje: het stofje endorfine wordt ook wel het snelst werkende anti-stress hormoon genoemd.
Het stofje legt binnen minder dan een minuut een stressreactie stil.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen werkt stress-verlagend

Reden 9: Je slaapt beter wanneer je gezwommen hebt

Ben je ook zo moe wanneer je een dagje naar het zwembad bent geweest? Hoe dit precies komt is niet met zekerheid te zeggen.

Dat het leveren van een fysieke inspanning helpt om tot een goede nachtrust te komen, dat is wel een feit. Daag jezelf uit in het zwembad, en slaap als een roos!

Op zoek naar extra uitdaging? Dan is een tegenstroom zwembad echt iets voor jou.

Reden 10: Zwemmen is gewoon erg leuk!

Misschien niet de beste reden uit dit rijtje, maar het plezier dat je hebt tijdens het gezonder worden is wel erg belangrijk.

Zwemmen is gewoon een fijne en leuke sport. Wanneer je de gekozen sport niet met plezier beoefend, dan zal je het niet lang volhouden en is je gezondheidswinst maar van korte duur.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen is gewoon erg leuk-1

Extra tip: zwem in koud water

Wist je dat het zwemmen in koud water extra goed voor je is? Vraag het maar aan Wim Hof!

Maar waarom is zwemmen in koud water gezond? Je lichaam maakt, door het koude water, meer witte bloedlichaampjes aan. Daarnaast geeft koud water je een flinke energie-boost.

Genoeg redenen om de temperatuur van je bad eens omlaag te doen. Zo bespaar je ook nog eens flink op je jaarlijkse kosten.

Is iedere dag zwemmen gezond?

Er zijn genoeg redenen om te gaan zwemmen. Maar is het ook gezond om iedere dag te zwemmen? Dit is een vraag die veel mensen hebben.

Zwemmen heeft een groot voordeel ten opzichte van sporten zoals hardlopen. Zoals je al las in reden 7 van dit artikel, is zwemmen een zogenaamde low-impact sport. De kans op blessures is daarom klein. Iedere dag fitnessen daarentegen is een stuk risicovoller.  

Het advies is om minimaal 2,5 uur per week een matige of zwaar intensieve inspanning te doen verspreid over verschillende dagen. Zo zou je bijvoorbeeld iedere dag 20 minuutjes (7 dagen x 20 minuten = 140 minuten) op lage intensiviteit kunnen zwemmen. Dit is zeker goed voor je gezondheid!

Het is verstandig om goed te luisteren naar je lichaam. Voel je je weer helemaal hersteld? Dan kun je gerust weer gaan zwemmen. Heb je nog flinke spierpijn? Dan is het misschien tijd voor een rustdagje.

Is zwemmen goed voor je - iedere dag zwemmen gezond

Nadelen van zwemmen

Het is wel zo eerlijk om, na alle voordelen en redenen om te gaan zwemmen, ook de nadelen te benoemen.

Enkele minder positieve punten van zwemmen:

  • Beperkte tijden van openbare zwembaden
  • Omkleden
  • Reistijd
  • Eventueel oncomfortabele gevoel in badkleding.

Het mooie is dat al deze nadelen niet gelden wanneer je een eigen zwembad in de tuin hebt!

Wil je thuis zwemmen & aan je gezondheid werken?

Zwemmen is dus goed voor je lichaam en hersenen. Kan het nog beter? Ja! Want wat is er nou fijner dan zwemmen? De mogelijkheid om thuis te kunnen zwemmen! In je eigen zwembad sport je nóg gemotiveerder en in een Intelligent Pool van Swimm kan je nog bewuster je doelen behalen. Meer weten?

Meer blogs van Swimm

Toon alles
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.